BOTAONLINE

http://botaonline.blogspot.com

Sabtu, 31 Disember 2011

Raja Petra Pula Hentam Anwar!!!

Raja Petra Kamaruddin
Perjuangan bukan lah perkara mudah, apatah lagi menentang arus deras. UMNO dan Barisan Nasional yang telah menyediakan arus deras di aliran politik Malaysia sejak 60 tahun yang lalu sudah tentu cuba menyapu bersih sesiapa saja yang menentang arus perdana ini. Ianya telah dilakukan sejak sekian lama. Orang-orang perjuangan semestinya tidak lupa bagaimana Dr. Burhanuddin dilakukan keatas dirinya, Samad Gul di Kelantan, Peristiwa Memali, dan yang terkini perjuangan REFORMASI.  Dan Anwar adalah tokoh penentangan ini.
Bermula dengan gerakan pelajar, kemudian ABIM, kemudian menyertai arus perdana UMNO dan sekarang bersama mengepalai REFORMASI, adalah tokoh yang disegani kawan dan lawan. Sesiapa sahaja yang mahu bersama beliau, mereka harus menyediakan ketahanan fisikal dan mental yang kuat.

Anwar dan Ust. Abd. Hadi
Anwar telah membawa bersama PAS dan DAP, bersatu menyertai reformasi ini. Akibatnya, beberapa pimpinan PAS dan DAP telah diserang bagi menjatuhkan kredebiliti mereka. Tribulasi dan mehnah ini adalah perkara biasa bagi ahli PAS dan DAP, tetapi berlainan pula bagi parti baru PKR yang berasal dari tarbiyyah UMNO ini. Pimpinian mereka tersungkur dalam arus pembaharuan ini satu demi satu. Sebagai parti baru, mereka yang benar-benar mahu menegakkan keadilan sahaja yang akan tinggal sebagai grass root parti. PAS dan DAP telah melaluinya sebagai parti tertua di negara ini. Malah PAS juga terkena percikan api dalaman bila pimpinan PAS yang berwibawa termasuk presidennya sendiri, cuba digambarkan sebagai orang yang tidak ada kredebiliti dalam memimpin sebuah masyarakat majmuk di Malaysia.

Lim dipenjarakan kerana
 membela gadis Melayu
Kisah terbaru bagaimana Raja Petra Kamaruddin, seorang blogger yang nampak kelantangannya dalam memerangi UMNO sebagai parti RACIS, RASUAH dan PEMFITNAH, menghalakan pula serangannya kepada pemimpin reformasi yang disanjunginya, Anwar Ibrahim. Sebelum ini, orang-orang yang begitu lantang dalam melaungkan reformasi, walau pun telah nampak hasil kejayaan Pakatan Rakyat  semasa pilihanraya ke 12 tahun 1998 yang lalu, telah bersama dengan deretan pemimpin menyeberangi LARI meninggalkan perjuangan. PKR yang terbentuk dari gabungan pecahan UMNO, Parti Sosialis dan beberapa NGO, masih lagi utuh selagi Anwar mengepalai gabungan ini.  Oleh itu, Anwar harus dibekukan pergerakannya.
Lim Guan Eng dan Nik Abd. Aziz 
Berbeza dengan PAS, perjuangan yang berteraskan kepimpinan ulamak ini perlu juga digugat rentaknya. Jika tidak, UMNO akan kehilangan arus, apatah lagi gelombang kebangkitan di Timur Tengah telah menjadi satu inspirasi baru dalam menukar corak kepimpinan negara yang zalim dan mementingkan kelompok peribadi. Anak-anak muda yang berbagai latar belakang telah memberikan harapan mereka kepada PAS, memerintah untuk menggantikan UMNO. Pimpinannya yang zuhud dan mengambil wahyu sebagai penyelesaian masaalah, menambahkan lagi keberkatan perjuangan ini. Tidak dinafikan, teguran daripada ahli kepada pimpinan adalah satu tarbiyyah dalam memfokuskan matlamat. Mereka yang menegur bukannya mahu lari daripada perjuangan, tetapi mahu bersama dalam perjuangan.
Didalam negara demokrasi seperti di Malaysia ini, sokongan majoriti rakyat adalah penentu bagi sesiapa yang mahu memerintah. Kebanyakan rakyat tidak faham tentang falsafah perjuangan. Rakyat melihat dan membaca dari pergerakan pemimpin dan ahli sesebuah parti. Apatah lagi bagi orang-orang Melayu, mereka adalah orang-orang yang malas berfikir dan tidak mahu bersusah-susah. Jadi ternyata pemimpin bawahan sesebuah parti memainkan peranan yang amat penting.
Kita melihat episod terbaru dari maianan politik UMNO-APCO ini, melalui orang-orang Anwar sendiri, apakah dapat menutup pergerakan pimpinan UMNO-BN yang RACIS, RASUAH dan PEMFITNAH ini. Apakah rakyat telah memahami permainan ini dan terus mahukan perubahan atau sebaliknya? Semuanya banyak bergantung kepada pergerakan pimpinan semua peringkat, yang akan dinilai oleh rakyat atau Pakatan Rakyat telah mengujudkan arus baru yang akan menyapu semua halangan, demi satu REFORMASI?

Jumaat, 30 Disember 2011

HAMAS dan Jihad Islam bergabung dalam PLO

Gaza (ANTARA News) - Para anggota gerakan Hamas Palestina dan Jihad Islam telah bergabung dalam Organisasi Pembebasan Palestina (PLO), satu-satunya wakil sah rakyat Palestina di arena internasional, kata Kantor Berita Ma`an seperti dikutip Ria Novosti.

Didirikan pada tahun 1964, PLO memiliki status pengamat PBB dan terdiri dari sepuluh anggota gerakan dengan Fatah menjadi kekuatan politik utama.

Sepanjang 24-tahun sejarahnya, Hamas telah menolak untuk bergabung atau mengakui organisasi itu dan status internasionalnya.

Para pemimpin kelompok politik Palestina, termasuk Hamas dan Fatah, sepakat pada Kamis untuk mengambil bagian dalam "mengaktifkan dan merekonstruksi" PLO.

"Kami sekarang dalam tahap dialog nasional," kata pemimpin Jihad Islam Khaled Al-Batsh Ma`an.

"Kami dalam kerangka kepemimpinan sementara, yang akan menangani restrukturisasi PLO, dan kami berharap akan berhasil."

Prakarsa Nasional Palestina (PNI), satu gerakan politik membela demokrasi sosial dan sekularisme serta mengaku dirinya sebagai satu "kekuatan ketiga demokrasi" lawan Fatah dan Hamas juga bergabung dengan PLO.

Kepala PNI Mustafa Barghouthi menyebutnya hal itu merupakan "hari bersejarah dalam kehidupan rakyat Palestina dengan pengembangan kepemimpinan nasional bersatu pada saat Hamas, Jihad Islam dan PNI bergabung dalam kerangka kepemimpinan PLO."

Israel mengecam langkah itu sebagai satu lagi kendala dalam proses perdamaian.

Mark Regev, juru bicara perdana menteri Israel, mengatakan bahwa jika pemimpin Palestina Mahmud Abbas "mencakup Hamas, jika dia berjalan menuju Hamas, berrarti dia berjalan menjauh dari perdamaian."

Keterpecahan bangsa Palestina menjadi kepentingan Israel, yang menduduki wilayah Palestina sejak perang 1967, dan tidak mendapat dukungan internasional.
(H-AK)

Khamis, 29 Disember 2011

Hassan Ali Perbetulkan Harakah

Hasan memperbetulkankan laporan Harakah yang mengatakan beliau ke Kota Baru semata-mata untuk bertemu pemimpin tertinggi Pas dan untuk meminta maaf atas kenyataan yang dibuatnya terhadap parti.

Hasan berkata beliau sudah pun menarik balik komennya yang menyentuh isu Negara Kebajikan semasa press conference dikediamannya pada 24 Disember dan meminta maaf kepada pemimpin parti waktu yang sama.

Hasan kecewa/kesal kerana Harakah telah diberi peringatan supaya jangan lagi memutarbelitkan fakta yang akan menyebabkan kekeliruan dan pecahbelah.

Beliau dijemput hadir ke Kota Baru dan perjumpaan berlangsung dalam suasana yang tenang dan jujur. Antara yang dibincangkan adalah halatuju parti, persiapan PRU dan fungsi Harakah sebagai suara resmi parti..

Mereka yang hadir telah berikan pandangan masing-masing dan beliau turut terharu dengan pengiktirafan yang diberikan oleh kepimpinan Pas terhadap misinya dalam memperjuangkan Islam dinegara ini.

Rabu, 28 Disember 2011

Pemimpin Berjiwa Besar, Sedia Junjung Ukhwah

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 29 Dis: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) mengucapkan terima kasih dan penghargaan setingginya kepada pucuk pimpinan PAS yang berjaya menyelesaikan kemelut dalaman secara penuh ukhwah dan semangat persaudaraan melalui pertemuan khusus yang diadakan semalam.
“DPP Malaysia merasa terharu kerana pimpinan PAS bingkas menyelesaikan segala konflik dan kemelut dalaman yang membelenggu PAS beberapa minggu ini dengan penuh sifat tawadduk dan merendah diri,” kata naib ketuanya, Dr Raja Ahmad al-Hiss.
Katanya, pertemuan dan penyelesaian penuh bermakna antara Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Datuk Dr Hassan Ali dan Ustaz Nasharuddin Mat Isa pastinya akan menjernihkan keadaan dan memadamkan fitnah yang selama ini membakar dan meliar di dalam gerakan Islam itu.
Menurutnya, masyarakat khususnya yang beragama Islam melihat bahawa PAS mampu menjadi contoh kepada semua parti politik bagaimana pengurusan konflik boleh diselesaikan dengan baik dan mudah tanpa persengketaan yang panjang.
Katanya, meskipun terdapat perbezaan pandangan dan pendapat dalam beberapa perkara, akhirnya ia mampu diselesaikan di meja rundingan dalam pertemuan penuh mahabbah.
Tambahnya lagi, ternyata segala tohmahan liar segelintir golongan bahawa kemelut dalaman PAS tidak akan berkesudahan adalah suatu tuduhan tidak berasas.
PAS, ujarnya membuktikan masih menjunjung tinggi nilai ukhwah, perpaduan dan persaudaraan yang bertunjangkan kepada akidah perjuangan Islam.
“Nilai ini terus bertahan dan tidak akan luput sejak ia ditubuhkan dan selama mana hayat PAS di persada tanah air ini,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Beliau berkata, DPP Malaysia percaya penyelesaian baik yang ditunjukkan antara pimpinan PAS membuktikan kepemimpinan PAS berjiwa besar dan sanggup berlapang dada bagi menyelesaikan permasalahan mereka secara baik.
PAS juga, katanya dilihat mampu menjadi pengganti Umno BN yang sudah semakin mereput menanti ajal.
“Insya Allah, keteladanan yang terpuji oleh kepemimpinan tertinggi PAS mampu menjadi bekal buat semua ahli dan pendokong PAS bekerja bersungguh-sungguh bagi memastikan kemenangan dalam PRU ke-13,” katanya lagi.

Sabtu, 24 Disember 2011

Gempar!! Pengerusi Harakah Akan Di Pecat?

DARI TRANUNGKITE

  Oleh Addin


Addin bukanlah salah seorang pembaca Harakah yang tegar... lama jugak dah tak beli. Tambahan pulak, blogger seperti Addin ni selalu mengadap laptop. Lebih baik cari info dalam internet, lagi jimat, cepat dan mudah... itulah hakikatnya.

Isu yang di timbulkan oleh blogger Suara Pakatan Rakyat amat signifikan buat masa ini, tambah-tambah lagi dekat PRU 13. Media PR perlu diperteguhkan. Apa sebabnya berlaku situasi ini? Satu persoalan yang kita harus kongsi bersama.


Kepesatan teknologi maklumat sekarang menyebabkan ramai orang mencari maklumat yang "on time'. Sudah pasti internet lah jawapannya. Tetapi sekiranya maklumatnya tidak tepat dan samar-samar ketepatannya, pengunjung mungkin beralih arah. Dan ini yang terjadi kepada Harakah.


Maklumatnya agak kurang tepat dan bersifat rambang. Portal mesra Pakatan Rakyat seperti Malaysiakini dan Malaysian Insider lebih mendapat tempat. Lihat ranking alexa web Harakah di sini dan bandingkan ranking Malaysiakini di sini dan Malaysian Insider di sini.

Dan ini juga berlaku pada jualan akhbar Harakah, dengan ramai pembaca beralih arah ke portal online yang merudumkan jualan akhbar penting arus perdana seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan sebagainya. Di tambah pula dengan akhbar Harakah yang hanya di terbitkan 2 minggu sekali serta terpaksa berperang dengan maklumat yang samar-samar serta rambang.

Kemelut Harakah harus di tangani segera oleh pimpinan PAS.. pengerusi Harakah harus di pecat, kembalikan kegemilangan Harakah. Jangan dah gulung tikar baru nak bertindak.. maka pada itu nasi sudah menjadi bubur.
(Pengerusi Harakah ialah Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS)
Artikel yang dirujuk adalah ---> Sila klik

Saya tarik balik kritik Negara Berkebajikan - Hasan Ali

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 24 Dis: Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali hari ini mengakui kesilapannya mengkritik pendekatan Negara Berkebajikan yang mahu dibawa PAS seperti diputuskan dalam Muktamar tahunan parti itu Jun lalu.

Ekoran itu juga, beliau yang juga exco kerajaan Selangor pada satu sidang media di kediamannya hari ini menarik balik kritikannya itu dan memohon maaf kepada pimpinan dan ahli parti.

“Sebagai ahli PAS dan ahli jawatankuasa kerja PAS pusat, saya mengakui terdapat unsur keterlanjuran saya waktu membuat ulasan mengenai perkara itu. Dengan ini saya menarik balik komen mengenai Negara Berkebajikan tersebut.

“Saya memohon maaf kepada saf kepimpinan dan ahli-ahli parti terhadap keterlanjuran saya itu,” katanya pada sidang media di kediamannya di sini.

Sebelum ini pada satu sidang medianya juga, beliau mendakwa perjuangan PAS sudah menyimpang apabila mengangkat Negara Berkebajikan berbanding Negara Islam sejak sekian lama.

Sehubungan itu beliau menolak konsep Negara Berkebajikan dan mendesak parti itu kembali kepada matlamat asal menubuhkan sebuah negara Islam.

Mengakui ulasannya sebelum ini sebagai terlanjur kata, Hassan hari ini juga menyatakan pendirian bahawa beliau bersetuju dengan konsep Negara Berkebajikan yang diperjuang PAS kerana sebahagian dari initipati dan matlamat ke arah menubuhkan sebuah negara Islam.

“Saya sebagai ahli dan pimpinan, saya menyetujui apa yang dikemukakan dan pada masa sama saya melihat pengisian Negara Berkebajikan sama seperti negara Islam yang dikemukakan parti sebelum ini.

“Kemungkinan besar sama apa yang ada dalam konteks negara Islam dengan Negara Berkebajikan,” katanya.

Sementara itu, Hasan juga berkata beliau bersedia bertemu kepimpinan parti bila-bila masa bagi merungkai permasalahan yang timbul yang turut mengaitkan dirinya.

Jumaat, 23 Disember 2011

Pakatan akan umum ‘manifesto bersama’ di konvensyen kebangsaan

MALAYSIAN INSIDER

Oleh Shazwan Mustafa Kamal

December 24, 2011
KUALA LUMPUR, 24 Dis — Pakatan Rakyat akan mendedahkan manifesto bersama parti perikatan itu pada konvensyen kebangsaan bulan depan di mana pemimpin tertinggi percaya ia akan menekankan dan membantu menyatukan persediaan mereka dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.
Difahamkan manifesto Pakatan Rakyat berbentuk “mudah, ringkas” dan “halus” untuk memberikan dan menjelaskan maklumat penting apa yang ditawarkan gabungan tiga parti itu kepada rakyat.

Isnin, 19 Disember 2011

Sudah terlewat, tapi boleh diperbaiki lagi...

DARI TRANUNGKITE

  Oleh Hassan Omar

Isu dalam PAS sudah meresap keseluruh anggota parti apabila Harakah cetak telah mengeluarkan temubual Hj Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS yang beberapa para awal temubual itu telah menunjukkan terlalu prajudis terhadap Dr Hassan Ali dan Ustaz Nasarudin Mat Isa.

Lagi tidak profesional apabila Harakah mengeluarkan kartun yang dikatakan mengaibkan Ustaz Nasaruddin Mat Isa seolah-olah Ustaz Nasa sama seperti pimpinan UMNO yang telah menjadi sasaran sindiran tajam di akhbar Harakah melalui pelukis kartun berkenaan.

PAS MASIH PUNYAI DEWAN ULAMAK DAN DEWAN PEMUDA YANG MATANG!

SUARA TENANG DAN MATANG ANAK MUDA.

Oleh Anak Sengat

Membaca Pandangan Ketua Pemuda PAS pusat sangat mendamaikan. Lambang seorang anak muda yang berjiwa besar dan memahami perjuangan PAS. Jauh sekali pandangan beliau dengan Mahfuz yang jadi Naib Presiden. Saya tak tahu apakah Mahfuz sempat menerima tarbiah jamaah atau tidak? Yang pasti beliau muncul awal di saat PAS kehilangan seorang pemidato ketika itu, Mat Sabu.

Agak pelik juga pandangan Mustapha Ali yang di dimuatkan oleh Harakah. Apakah perlu kemelut yang masih belum dibuat perbincangan itu dijadikan dalam bentk hukuman? Cikgu Pa antara veteran PAS yang sepatutnya lebih tenang dari Mahfuz yang memang jarang sekali tenang...

Sabtu, 17 Disember 2011

Pelancaran Pusat Pengarah Pilihanraya DUN Bota

SERI ISKANDAR,BOTA - KeADILan cabang Parit mengadakan Majlis Pelancaran Pusat Pengarah Pilihanraya KeADILan DUN Bota semalam di Bandar SIDEC,Seri Iskandar,Bota.Pusat tersebut dibuat untuk persediaan menghadapi Pilihanraya umum ke 13 yg bakal berlangsung tidak berapa lama lagi.Hampir 300 orang hadir ke majlis tersebut.


Majlis dirasmikan oleh Saudara Mustafa Kamil Ayub,Ahli Majlis Kepimpinan KeADILan Pusat yg turut menyampaikan ceramah selepas perasmian.Turut hadir Ketua Penerangan KeADILan Perak Ustaz Zulkifli Ibrahim,Setiausaha KeADILan Perak Saudara Anuar Zakaria dan Kept.(B) Haji Usaili Alias Ketua Cabang KeADILan Parit.

Bekas Pengarah Latihan RISDA Negeri Perak
menyampaikan borang keahlian untk menyertai PKR

Majlis dan ceramah tersebut diselangi dengan penyampaian senarai nama daftar pemilih SPR bagi setiap cawangan-cawangan KeADILan dalam DUN Bota serta penyerahan borang keahlian KeADILan oleh mantan Pengarah Latihan RISDA Negeri Perak,Tuan Haji Ramli bin Anuar.Beliau juga pernah menjadi tenaga pengajar BiroTata Negara (BTN).


Majlis tersebut diadakan dengan aman tanpa ada gangguan dari pihak berkuasa walaupun diberitakan permit tidak diluluskan akan tetapi majlis tetap juga diteruskan.

Jumaat, 16 Disember 2011

Hasan Ali: ‘Pemimpin PAS harus berlapang dada dan berjiwa besar’

MALAYSIAN INSIDER

December 16, 2011

KUALA LUMPUR, 16 Dis — Datuk Dr Hasan Ali sambil menafikan penglibatan Umno berhubung segala isu melibatkan diri beliau yang kini menjadi polemik di kalangan pemimpin utama PAS, mahu parti itu “berlapang dada dan berjiwa besar.”
Sehubungan itu, bekas pesuruhjaya PAS Selangor ini menasihatkan pemimpin-pemimpin partinya berhenti membuat tohmahan sedemikian dan jangan berfikiran tertutup.
“Janganlah berfikiran tertutup dan simplistik sehingga segala-galanya dijuruskan kepada agenda Umno tanpa memberikan bukti,” katanya dipetik Utusan Malaysia hari ini.

KALAU HANGPA HEBAT SANGAT NAK BERTEKAK, TUNGGU KEPUTUSAN RAKYAT PRU KE 13

Hasan ka, Saari ka, Mahfuz ka, ada rakyat peduli?
DARI TRANUNGKITE
Oleh: hanzarbosnia

"Semenjak dua tiga menjak ni, makin kuat malaun-malaun media dok kucai PAS. Tambah syok pulak, ada pulak orang PAS yang dok layan puak-puak ni. Hasilnya, dalam dok kalut-kalut tu, orang bawah yang dok ikut ni, suka pulak bertelagah sama-sama.

Dulu dok lawan UMNO, sekarang syok dok kondem sama-sama PAS. Bukannya semua orang PAS bertelagah, sikit saja, tapi kadang-kadang yang sikit tu yang melebih-lebih.

Rabu, 14 Disember 2011

JANGAN KITA LUPA RAMPASAN KUASA UMNO/BN DI PERAK

Sejarah terdahulu lagi kita lihat kerajaan yg berkuasa akan menakluki negara yg kecil dan lemah pentadbirannya.Dapat dilihat terdahulu hanya peperangan banyak digunakan untuk menawan sesebuah negara atau negeri.

Apa yg belaku dizaman serba maju dan canggih ini,cara merampas kuasa di sesebuah negara atau negeri itu ada yg masih mengunakan cara peperangan dan rampas kusa dalam bentuk beli wakil rakyat dengan habuan wang ringgit sebagai cara dan kaedah terbaru untuk dapatkan kuasa walaupun terpaksa melanggar undang-undang.

Itulah yg belaku di Perak pada tahun 2009 setelah 11 bulan kerajaan Pakatan Rakyat yg telah diberi mandat oleh rakyat dirampas kuasa dengan cara yg begitu menjijikan.Pekara ini kita tidak boleh lupakan,ianya sejarah hitam dalam pentadbiran negeri.

Baru-baru ini ceramah perdana dan kenduri rakyat diadakan di layang-layang kanan,Dato' seri Nizar Jamaluddin.,Menteri Besar yg sah,yg kini telah jadi mantan MB,beliau selalu cerita kembali ape yg telah belaku di Perak kepada hadirin yg hadir mendengar ceramah beliau,beliau tidak mahu rakyat lupa akan peristiwa hitam itu.

Sejarah tetap sejarah bagaimana UMNO/BN merampas kuasa dengan cara yg kotor dan langgar sahaja undang-undang asalkan dapat berkuasa.Itulah cara yg sebenar mereka.

Isnin, 12 Disember 2011

CALON TERBAIK: Zambry Pun Ada Rekod Buruk Dalam UMNO

Bersama Michel Teoh
Oleh DPP Perak

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak melihat Bicara Negawaran Bersama Tun Dr Mahathir Mohamad semalam memberikan mesej penting kepada kepimpinan Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir sebagai ‘orang nombor satu’ di Negeri Perak dan jelas teguran Tun Mahathir itu berpaksikan kepada kepimpinan semasa terutama di Perak yang mana Barisan Nasional (BN) pernah tumbang pada tahun 2008 dahulu.

Sedar atau tidak, Datuk Seri Zambry adalah penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika dipecat sebagai Timbalan Presiden Umno dahulu dan menyebabkan Datuk Seri Zambry tiada tempat di dalam Umno selepas itu. Pada tahun 2002 pula, tiba-tiba jawatan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri Perak disandang oleh Datuk Seri Zambry selepas penyandangnya, Ketua Pemuda Umno Bahagian Tambun ketika itu, Nasir Ismail melepaskan jawatannya secara sukarela. Manakala pada tahun 2001 pula, Datuk Seri Zambry tumpas untuk merebut jawatan Ketua Umno Bahagian Lumut daripada penyandangnya Datuk Mohd Wajidi Datuk Mohd Ishak ketika itu.

Tentu rakyat Pulau Pangkor khasnya dan rakyat Lumut amnya maklum bagaimana Datuk Seri Zambry berjaya menjadi calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Pangkor tahun 2004 dahulu yang disandang oleh Datuk Wajidi sebelum ini. Jelas Datuk Seri Zambry bukannya naik mengikut landasan sebenar sebelum ini. Dan kami melihat, kenyataan Tun Mahathir berkaitan Ketua Pergerakan Wanita Umno Malaysia, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil agar faham keperluan meletak jawatan turut memberikan peringatan kepada Datuk Seri Zambry dalam isu yang sama.

Termasuk beberapa EXCO Kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Datuk Seri Zambry yang banyak diperkatakan. Ini termasuk teguran Tun Mahathir bahawa calon lama dan tidak asli seperti Datuk Seri Zambry yang berkiblatkan Datuk Seri Anwar dahulu adalah apa yang dimaksudkan oleh Tun Mahathir sebenarnya.


DR RAJA AHMAD AL-HISS
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Sumber: http://pemudapasperak.com

Sabtu, 10 Disember 2011

Syabas, PAS Selangor bagi peluru kepada UMNO

Di petik dari Tranungkite Online

 Oleh Hassan Omar

Penulisan saya yang lalu mengenai Dr Hassan Ali bukan mempertikaikan keputusan dan kehendak mana-mana cawangan dan kawasan di Selangor kerana itulah cara dan kaedah PAS mendapat pandangan daripada kawasan tentang calon.

Apa yang dipertingkaikan ialah kenapa keputusan itu diumumkan malah banyak keputusan yang tak sepatutnya dapat kepada pemberita Malaysiakini. Artikel "Hassan Ali Icerberg untuk Pakatan Rakyat Selangor?" jika difahami dengan maksud sebenar.

Komen-komen pada artikel tersebut tak menjurus apa yang dimaksudkan dan kita masih ada sentimen 'puak'.

Jumaat, 9 Disember 2011

Jeti Lumut di tangan orang asing dipersoal

Harakahdaily
IPOH, 9 Dis: Tindakan kerajaan Perak membenarkan sebuah syarikat asing memiliki jeti di Lumut telah diselar oleh penduduk tempatan yang mempersoalkan samada Menteri Besar mereka Datuk Seri Zambry Abdul Kadir (gambar) berada di pihak mereka ataupun di pihak firma asing.

Menurut blog ‘say no to Vale International’, kerajaan Perak tidak seharusnya meletakkan jeti Lumut di bawah syarikat Brazil, Vale International yang bakal menggunakan jeti tersebut untuk menerima dan menghantar keluar jumlah hasil bijih besi yang banyak.

Dakwaan Satu Masjid : Alhamdulillah PAS Tidak Pernah Bina Satu Kasino dan Kilang Arak Pun!

Khamis, 08 Disember 2011 17:10 Webmaster DUPP
E-mailCetakPDF
Kuala Lumpur, 8hb Dis 2011. Umat Islam khususnya orang Melayu diseru bersyukur kepada Allah s.w.t kerana sepanjang pemerintahan PASdi Kelantan dan Terengganu (1999-2004), PAS bukan sahaja tidak pernah membina kasino dan kilang arak bahkan tidak terdetik di sanubari PAS untuk merestuinya. Apa yang orang Islam khususnya orang Melayu saksikan kewujudan Pusat Judi Genting dan Kilang Arak di negara ini adalah hasil daripada kelulusan yang diberikan oleh kerajaan Umno.

Adakah PAS mampu tegak Islam dalam Pakatan Rakyat?

Nasrudin Hassan
Maafkan saya teman kerana agak lembab menjawab beberapa soalan yang dikemukakan semasa forum Politik dan Mahasiswa di UIAM tempohari sedang saya telah berjanji untuk menjawabnya. Maklumlah, apabila sudah tidak berada dalam majlis, ada sahaja perkara yang melengahkan saya untuk menjawabnya. Kini ada satu lagi soalan yang masih belum terjawab. Soalan kelima !

Soalan tersebut ialah : Apakah PAS Mampu Tegakkan Islam dalam Pakatan Rakyat ?

1. Saudara , perjuangan PAS bukan lagi berusia setahun jagung. Malah PAS telah berpengalaman luas dalam Kerajaan Campuran di zaman Perikatan. Berpengalaman di zaman Angkatan Perpaduan Ummah juga di zaman Barisan Alternatif dan kini Pakatan Rakyat. Sepanjang tempoh itu, PAS tidak pernah lekang biarpun seketika cuma dari dasar perjuangan yang telah mendarah daging iaitu Islam.

Selasa, 6 Disember 2011

Guan Eng minta Najib tunjuk bukti, jika tidak kuburkan 1 Malaysia

KUALA LUMPUR, 6 Dis — Datuk Seri Najib Razak perlu menunjukkan bukti bahawa orang bukan Melayu cuba mahu meminda Perlembagaan Persekutuan dan jika tidak, harus menguburkan sahaja gagasan 1 Malaysia, kata Lim Guan Eng hari ini.
Setiausaha Agung DAP berkata, Najib selaku perdana menteri dan presiden Umno telah mengejutkan seluruh negara apabila semalam memainkan sentimen perkauman terhadap orang bukan Melayu dalam ucapannya pada majlis Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida).

Siapa Pemilik Jet Yang Dinaiki Zahid Belum Dijelas

Oleh Mohd Sayuti Omar

KALAU tidak salah ingatan saya Ahmad Zahid Hamidi pernah berjanji untuk memberi penjelasan berhubung persoalan yang ditimbulkan mengenai pemergiannya ke Makkah yang menaiki jet peribadi. Kata Zahid yang ketika itu berada di Russia beliau akan menjelaskan perkara itu sebaik pulang ke tanah air.



Saya tidak tahu apakah Zahid telah menjelaskan atau tidak jet siapa yang beliau naiki itu. Katanya jet itu adalah jet kawannya dan bukan jet miliknya sendiri.

Isnin, 5 Disember 2011

MB Perak ke atau Ketua UMNO Negeri Perak BERBOHOONG?

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak terkejut dengan penjelasan Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir di dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak baru-baru ini ketika menjawab persoalan berkaitan dengan ruang pekerjaaan di Negeri Perak yang telah diusahakan oleh PUSAT Kerjaya Amanjaya (PEKA) di bawah kendalian Institut Darul Ridzuan (IDR) yang bercanggah dengan kenyataan awal Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri Perak, Khairul Azwan Dato’ Harun melalui penganjuran bersama atas nama “Karnival Pekerjaan dan Karier Perak Amanjaya” pada awal Oktober yang lalu.


Datuk Seri Zambry ketika menjawab soalan lisan berkaitan usaha Kerajaan Negeri Perak bagi mendapatkan ruang pekerjaan kepada golongan belia di Perak hanya memaklumkan sekitar 2 ribu orang sahaja telah berjaya mendapatkan pekerjaan melalui PEKA. Tetapi melihat kepada beberapa kenyataan daripada Khairul Azwan semasa penganjuran karnival tersebut amat bercanggah dengan jumlah sebenar peluang pekerjaan yang telah ditawarkan. Beberapa jumlah telah dinyatakan oleh Khairul Azwan bermula dengan jumlah 5 ribu, 8 ribu hinggalah ke pada jumlah 17 ribu peluang pekerjaan yang telah ditawarkan melalui program tersebut.

Apa yang kami amat sedih, kenapa seorang pimpinan utama Umno dan Barisan Nasional (BN) Negeri Perak serta Parti tulang belakang sebuah kerajaan negeri telah menyatakan perkara tidak benar di dalam perkara ini? Kenapa perlu berbohong kepada anak muda yang sedang mencari peluang pekerjaan yang selama ini membelenggu pemikiran mereka? Bagi kami, sudah tentu Pemuda Umno sedar bahawa kini hampir lebih 29 ribu orang menjadi penganggur di Perak iaitu bersamaan 3.2 peratus jumlah pengangguran di negara kita tahun ini. Persoalannya, siapa yang telah berbohong kepada anak muda di dalam program karnival baru-baru ini?

Kami kesal dengan sikap tidak jujur Khairul Azwan di dalam memastikan anak muda yang ingin mencari peluang pekerjaan telah dipolitikkan demi kepentingan Umno / BN semata-mata. Kami ingin Khairul Azwan mengambil pertanggungjawaban dalam setiap kenyataan yang telah dikeluarkan dan memohon maaf secara terbuka kepada rakyat negeri Perak kerana mempermainkan perasaan dan harapan mereka. Kami yakin anak muda negeri Perak akan menolak Umno / BN dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 nanti!




SALMAN HAJI SALEH
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Sabtu, 3 Disember 2011

UMNO NAK RAMPAS NEGERI PR


Sesi pembahasan Perhimpunan Agung UMNO di PWTC baru-baru ini hangat dengan sorakan yg gemuruh dari perwakilan-perwakilan dari seluruh negara yg mahu UMNO / BN merampas kembali 4 negeri yg kini diperintah oleh Pakatan Rakyat (PR),setelah mereka (UMNO/BN) berjaya merampas Perak dengan cara yg kotor.

Janji 3 tahun lepas sehingga kini hanya tinggal janji sahaja,inilah penipu rakyat,kata mereka.Persoalannya sekarang adakah kerajaan yg diketuai oleh UMNO telus dan bersih?.Sudah lebih 50 tahun mentadbir kerajaan persekutuan dan beberapa kerajaan negeri bolehkah kita katakan kerajaan yg berjaya?.Ekonomi negara semakin teruk,rakyat yg menganggur juga semakin ramai,belum lagi isu-isu lain termasuk dari segi sosial dan pelbagai lagi.

Bagaimana UMNO boleh kata kerajaan PR gagal mentadbir,manifesto yg telah PR janjikan kepada rakyat telah hampir 100% ditunaikan walaupun baru hampir 4 tahun memerintah sedangkan UMNO/BN yg telah lebih separuh abad memegang tampuk pemerintahan masih banyak lagi janji yg belum ditunaikan.Cukup dengan laporan dari Audit negara melaporkan perbelanjaan yg diuruskan oleh negeri-negeri PR adalah yg terbaik berbanding negeri-negeri yg UMNO/BN perintah.

Sebenarnya kuasa rakyat yg boleh mengubah segalanya.Tahun 2008 selepas PRU ke 12 berlangsung,sejarah hitam buat UMNO/BN kenangan manis buat PR.Ianya juga sebagai satu pengajaran buat UMNO/BN bahawa rakyat sudah muak dan inginkan pembaharuan.Rakyat juga telah sedar mereka (UMNO/BN) hanya pandai taburkan janji.Oleh itu rakyat telah menghukum UMNO dan rejim-rejimnya dengan kekalahan teruk mereka dibeberapa buah negeri dan PRU ke 13 nanti adalah penentuan yg sebenar PR akan gantikan BN.

Jumaat, 2 Disember 2011

UMNO DARI DULU, KINI DAN SELAMANYA TERUS MENUNGKIT-UNGKIT "JASA" MEREKA

UMNO terus menampakkan tembelang mereka di dalam perhimpunan parti haram mereka yang penuh dndam kesumat tersebut. Dalam usaha mereka mahu menyekat kemaraan Pakatan Rakyat ke Putera Jaya, pimpinan mereka terus mengungkit-ungkit rakyat yang menentang kerakusan dan kebobrokan mereka sebagai orang yang tidak mengenang budi!
Semalam mereka telah menuding jari kepada Menteri Besar Selangor, Tan Seri Khalid Ibrahim sebagai orang yang telah berjaya hasil daripada perjuangan UMNO, kemudian mereka menuding jari kepada Timbalan Presiden PAS, Haji Mohammad Sabu pula sebagai orang yang tidak mengenang  jasa UMNO.
Sebelum ini mereka juga mengungkit kejayaan Dato' Seri Mohammad Nizar dalam kerjayanya sebagai seorang yang tidak berterima kasih kepada UMNO, kerana dengan UMNOlah beliau berjaya dalam hidup, tetapi selepas berjaya Nizar menjadi penentang UMNO pula!
Inilah dia pemimpin-pemimpin UMNO yang tidak lansung percaya dengan kekuasaan Allah! Apakah dengan menungkit-ungkit "jasa" mereka itu menunjukkan mereka adalah orang yang berjuang secara jujur?? Atau apa??
Memangle bagi seorang yang telah tua, yang penuh dengan dosa-dosa yang terpaksa dipikul kerana kezaliman mereka kepada semua rakyat Malaysia, Allah akan menjadikan mereka nyanyuk, tak tahu hujung pangkal yang dibicarakan, tidak tahu bahawa tanpa UMNO, Malaysia lagi aman, dan orang Melayu lagi terus terbela.