botaonline

botaonline

Jumaat, 25 Januari 2013

Dimana ada PR berceramah,disitu UMNO buat ceramah juga



Baru-baru ini ceramah perdana Gelombang Perakite di rumah saudara megat kampung Senin Layang-layang kanan Parit bersama mantan Menteri Besar Perak YB Dato' Seri Nizar Jamaluddin,turut hadir YDP PAS Parit Ustaz Ismi,Ketua Dewan Muslimat PAS Parit Dr Najihatulsolehah dan Ketua Cabang PKR Parit Tuan Haji Usaili Alias.

Rupa-rupanya tidak jauh dari tapak ceramah Pakatan Rakyat (PR),UMNO pun turut sama memeriahkan Kampung Senin dengan ceramah juga,jarak antara kedua-dua tapak ceramah ialah 6 rantai aje,menurut kata juruacara ceramah UMNO itu lah.tajuk ceramah mereka ialah Nizar Jamaluddin Pembohong Bersiri.


Hairan juga tengok UMNO ni,sudah mula banyak buat ceramah-ceramah macam PR,mungkin persediaan,manalah tahu akan kecundang lepas PRU ke 13 nanti,di pentas-pentas macam ni lah akan mereka gunakan juga.Di media-media tv,surat khabar sudah tidak dapat sambutan jadi gunalah pentas ceramah untuk menyampaikan maklumat mereka.Sepertimana yg belau baru-baru ini Utusan,Surat khabar yg utama UMNO telah di saman oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim kerana telah memfitnah DSAI,jelas utusan punya berita tak boleh dipecayai,hanya yg boleh pecaya kt paper tu ialah keputusan no ekor 4D magnum,toto dan kuda aje.


Geng Botaonline telah pergi menerjah ke port ceramah UMNO pada malam itu dan mendapati tiada isu nak hentam PR,hanya mainkan cerita-cerita lama terutama isu YB Nizar Jamaluddin yg kononya pembohong besar,tapi tak tahu sebenar UMNOlah yg telah bohong besar.Isu paling hangat di katakan oleh penceramah UMNo ialah tentang Debat antara Nizar dan Zambry yg akan diadakan pada esok malamnya,menurut penceramah Zambry tak mahu layan pelawaan Nizar sebab Nizar tak layak berdebat dengannya dan Nizar pembohong besar,betul ke ni..atau takut nak berdebat......

Sebelum ini gangguan-gangguan ceramah PR selalu dibuat di sekitar Ipoh dan Batu Gajah tetapi tempohari kt Parit pun diorang dah mula buat.akan tetapi kehadiran di ceramah PR ramai berbanding dengan ceramah UMNO.

Bagaimanapun ceramah UMNO habis jam 11.30 malam,tetapi ceramah PR tamat dalam pukul 12.15 tengahmalam.sebelum mengakhiri ceramah Dato' Seri Nizar membawa hadirin ke sesi tayangan video suasana di pagi hari raya Aidilfitri yg lalu dimana Najib,Rosmah dan beberapa orang Menteri berjoget apabila lagu Anak Kampung dimainkan dan dinyanyikan oleh artis jemputan.


BOTAONLINE GENG.




Ahad, 20 Januari 2013

Listen....Awas!!!!!!!! ada ustaz palsu pulak...

Menjelang Pilihanraya Umum ke 13 yg tidak berapa lama lagi,persediaan Parti-parti yg akan bertanding makin giat dijalankan.makin hampir kepada PRU ke 13 makin hangat suasana politik di negara kita sekarang ini,kempen sudah bermula walaupun Parlimen masih belum dibubarkan lagi.Jentera pilihanraya telah bersiap sedia untuk menghadapi kemungkinan pembubaran Parlimen akan belaku dalam sedikit masa lagi.

Kempen sudah pun bermula,di tv,radio,surat khabar menceritakan betapa kerajaan BN telah pun menunaikan janji-janji kepada rakyat,program menjelajah keseluruh negara dengan program janji ditepati adalah antara program yg telah dibuat oleh UMNO BN,selain itu Pakatan Rakyat (PR) pula dengan program  Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) diseluruh negara dan kemuncaknya di adakan di Stadium Merdeka 12 januari yg lalu dengan kehadiran peserta dianggarkan hampir satu juta.

Di Bota jentera Pilihanraya telah mulakan persediaan dalam apa bentuk dan cara bagi menghadapi PRU ke 13 ini,pelbagai rintangan telah ditempuhi seperti provokasi dari pihak-pihak tertentu,conteng banner dan yg terbaru sabotaj dengan menyebarkan nota-nota berbentuk kutukan terhadap bakal calon DUN Bota Ustaz Zulkifli Ibrahim yg juga Ketua Penerangan PKR Perak.






Nota ini disebarkan di sekitar di masjid,kedai kopi dan kedai-kedai lain di sekitar Pekan Lambor,Teluk Bakong dan di Pekan Bota Kanan.Nota ini tertulis USTAZ PALSU,ye betul ke ceritanya ini,kenapa bab kelayakkan pula jadi modal untuk sabotaj calon.Ustaz Zul ini dahulu adalah seorang pendakwah bebas yg pernah bertugas di Pejabat Agama Islam Perak dan ada mendapat tauliah  untuk mengajar  di masjid-masjid di seluruh negeri.Dalam bidang pendidikan beliau adalah Graduan dari UTM dalam bidang Sains Pendidikan Islam.Tidak boleh dipertikaikan lagi kelayakkan Ustaz Zul untuk dipilih menjadi pemimpin,memang tak dinafikan di pihak UMNO juga ada ustaz iaitu Ustaz Nizar yg juga YB Parlimen Parit,tetapi tak nampak sangat macam ustaz ler..maklum la di pihak UMNO ni sendiri mau ingat ler...

Ini dua bentuk pekara yg dapat di tayangkan disini,sebaran nota memburukan bakal calon DUN bota dan contengan banner dengan cat merah yg memangkah kain banner ini,akan tetapi ada makna disebalik pangkah itu,ia memberi isyarat bahawa dalam PRU ke 13 nanti pangkah ler calon atau parti yg ada tertulis dalam banner ini.....Asalkan Bukan Umno (ABU)...



SELAMATKAN MALAYSIA...RAKYAT BANGKIT BOTE PUN BERUBAH

Botaonline dan rakan-rakannya.....


Sabtu, 12 Januari 2013


Fenomena Amanat dan Takfir

Saya tidak menduga petikan ucapan saya diawal 80-an telah dimartabatkan oleh seorang peniaga agama dalam PAS yang telah melompat masuk UMNO selepasnya, telah dijadikan satu polemik. Petikan ucapan saya ini pula secara terancang telah dijadikan hujah untuk merendahkan PAS, dan saya dijadikan sasarannya. Saya percaya bahawa isu lama ini diberi nyawa semula oleh UMNO, mungkin kerana menutup isu yang dikira menghantui mereka, seperti kegusaran generasi peneroka FELDA dan penyelewengan yang berlaku kepada FELDA, riuh-rendah pembongkaran Deepak, penganiayaan mereka terhadap orang Melayu, dan lain-lain kelemahan kerajaan UMNO-BN yang begitu menekan mereka di hujung penggal pemerintahan ini. Alhamdulillah, saya baru sahaja selangkah kehadapan untuk menyahut cabaran, manakala mereka pula berundur sepuluh langkah kebelakang.

Isu “takfir” (kafir mengkafir) dicetuskan oleh golongan sekular di dalam UMNO, diseluruh dunia Islam, termasuklah di negara Arab, bagi menyanggah kebangkitan Islam di zaman selepas mencapai kemerdekaan seawal tahun 60an. Kebanyakan kalangan umat Islam menjadi mangsa serangan pemikiran barat sehingga berjuang menganut ideologi yang dibawa oleh penjajah ke dalam masyarakat Islam. Kalangan umat yang masih menganut Islam, tetapi kerana jahilnya telah menghina hukum-hukum Islam yang dinaskan dalam al-Quran dan Hadith sahih lagi mutawatir, seperti halal dan haram, hukum-hukum yang berkait dengan negara dan masyarakat, politik,ekonomi dan sebagainya.
Ada yang menghalalkan riba, arak dan judi, menghina hukuman qisas dan hudud, mempersenda hukum menutup aurat dan sebagainya, kerana kejahilan. Di waktu itulah kita mendengar istilah ‘hantu kum-kum’ dilabelkan kepada kalangan muslimat yang menutup aurat dan memakai hijab. Ada pula yang berdiri diatas pentas komunis yang menolak adanya Tuhan dan menolak agama, dalam keadaan masih bersembahyang. Sebahagian umat Islam pula tetap berpegang teguh dengan ajaran Islam dan mempertahankannya, tetapi mempelajari kitab turath (kitab-kitab lama) yang menegaskan hukum murtad berdasarkan kepada kefahaman masyarakat dizaman kita bitu dikarang, sebelum umat Islam dijajah sepenuhnya. Akhirnya berlakulah gejala murtad secara jahil di satu pihak dan penentangan terhadapnya disatu pihak yang lain, sehingga meledakkan isu kafir mengkafir dalam masyarakat Islam.
Isu ini berlaku diseluruh dunia Islam. Malangnya golongan yang berkuasa memerintah mengambil kesempatan perpecahan masyarakat Islam bagi mengekalkan kedudukan mereka diatas landasan yang salah dan menjadikan parti Islam dan paraulamanya sebagai kambing hitam yang dikorbankan dengan hukuman bunuh, penjara dan sebagainya.Terpenting bagi mereka yang berkuasa adalah untuk menang bagi terus memerintah selama-lamanya dengan cara yang salah, tanpa ambil peduli kerosakan akidah yang berlaku.
Ramai di kalangan ulama PAS dan pemimpinnya merengkuk dalam penjara sejak awal60an, malangnya ramai pula kalangan agamawan yang menjadi syaitan bisu, tidak berani menegur atau menasihati pemimpin yang menghina Islam. Maka meledaklah pada waktu itu kenyataan seperti : “Kalau laksanakan hukum Islam berlakulah huru-hara, tak  cukup batu nak bina jalan dan bangunan, boleh  makan sup tangan bila banyak tangan dipotong kerana mencuri” dan sebagainya. Di peringkat kampung ada yang menjadi imam masjid membuat ucapan yang sama kerana jahil hukum Islam sepenuhnya, hanya  tahu hukum sembahyang dan ibadat yang lain sahaja. Terlalu jauh untuk mengetahui sistem politik, ekonomi Islam dan segala sistemnya sehingga keperingkat antarabangsa dan angkasa lepas.

PAS dan parti Islam di negara lain menghadapi cabaran getir bagi membetulkan masyarakat yang songsang pemikirannya ini. Ketika itulah kita berdepan dengan umat yang jahil, para ulama yang lemah dan kerajaan yang zalim. Di negara Arab,Mursyid Am Ikhwan Muslimin Sheikh Hasan Hudaibi menulis buku “Nahnu Dua’at La Qudat” (Kita Pendakwah Bukan Hakim Yang menjatuhkan hukuman). PAS berada dalam kerajaan campuran 1970 -1978 memberi kesempatan kepada bahagian agama Jabatan Perdana Menteri, menerbitkan buku Mustika Hadith Jilid 1 menampilkan perkara yang merosakkan iman (membatalkan iman), bagi menyedarkan penganut Islam adanya perkara yang membatalkan Dua Kalimah Syahadah, bukan sahaja membatalkan sembahyang. Malangnya ramai kalangan pengikut UMNO tidak mempelajarinya di waktu itu.

Apabila PAS ditendang keluardaripada BN pada tahun 1979 isu kafir mengkafir dihidupkan semula. Pimpinan PAS dibawah pimpinan Datuk Asri, telah menugaskan saya menulis buku kecil dengan tajuknya “Batas – Batas Iman dan Kufur” dengan huraian yang lebih terperinci daripada kitab Mustika Hadith yang terlalu ringkas penerangannya. Saya panjangkan lagi dalam buku yang saya namakan Muqaddimah Aqidah Muslimin.

Apabila kalangan UMNO yang masih bebal memainkan isu tersebut, mereka sengaja mencari mana-mana ucapan saya yang difikirkan menjadi hujah bagi mereka, sehingga ke satu capan saya di selidik oleh pasukan yang ditugaskan secara khusus, maka terpilih sedutannya yang difikirkan munasabah. Saya telah dicabar dalam sidang Dewan Undangan Negeri 1982. Saya terus menjawab :”Ya ! Sebenarnya itu ucapan saya “. Maka hamba Allah yang mencari peluang terus mengangkat martabatnya kepada nama amanat yang disebarkan kepada umum. Namun petikan secebis daripada ucapan yang panjang itu tidak merosakkan sedikit pun mesej untuk menyelamatkan umat daripada gejala murtad secara jahil dan tidak sengaja.

PAS berulang kali mengajak kalangan ilmuwan agama dalam UMNO secara langsung dan melalui pihak ketiga kalangan NGO Islam, dengan ruang terbuka dengan UMNO boleh mendapat khidmat daripada mana-mana mufti yang sanggup menjadi khadamnya, kalau malu secara tertutup atau tidak mahu secara terbuka. UMNO tidak menjawab.

Tiba-tiba Presiden UMNO di masa itu memberi isyarat kepada kalangan agama dalam UMNO supaya berdebat, dengan tajuk secara unilateral pihak UMNO yang menentukannya tanpa berunding dengan pihak PAS, pihak UMNO melantik pengerusi dan penentuan masa. PAS menerima dengan terbuka. Akhirnya PAS dipujuk membatalkan debat dengan UMNO, padahal UMNO lah yang membuka pintunya. Akhirnya UMNO terpaksa diselamatkan oleh perisytiharan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang mengisytiharkan pembatalannya seperti perisytiharan tarikh puasa dan hari raya.

Saya bentangkan senario tersebut semata –mata untuk pengetahuan generasi muda yang belum lahir atau belum baligh  di masa itu , kerana ada kalangan yang tidak ada pengetahuan hujung pangkalnya lalu membuat kenyataan tanpa pengetahuan yang sebenarnya.

Apa yang penting bagi kita semua ialah tidak kedengaran lagi suara dari kalangan orang Melayu yang bercakap bahawa politik tidak ada kaitan dengan agama ataupun yang berani menghina hukum Islam seperti yang berlaku dalam tahun 80an dahulu. Di sini kita mendahului Arab Spring yang masih mencetuskan kalangan nasionalis Arab yang menghina Islam. Maka saya nasihatkan kepada ahli PAS tidak melatah dengan permainan kalangan UMNO yang masih jahil atau hanya mencari kesempatan tanpa batas halal dan haram atau tanpa perhitungan dosa dan pahala.

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan hamba-hamba (Allah) ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat sejahtera dari perkara yang  tidak diingini." (al-Furqaan : 63)


Abdul Hadi Awang
Presiden PAS
10 Januari 2013

Ahad, 6 Januari 2013

Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) 12 januari ini


Selamat tahun baharu 2013 masihi.Di tahun baru ini tirai dibuka dengan pelbagai cerita-cerita panas politik semasa dalam negara ini.Bukan nak cerita politik panas-panas tapi nak ceritakan disini tentang akan belaku lagi satu perhimpunan di ibu negara pada 12 januari ini,tidak banyak hari lagi ni.Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) adalah kemuncak dari himpunan-himpunan sebelum ini iaitu Bersih 1.0,Bersih 2.0 dan Bersih 3.0 serta beberapa lagi perhimpunan lagi.




Perhimpunan kali ini ingin mengumpul sejuta rakyat untuk bersantai dan lepak-lepak di Kuala Lumpur dalam satu perhimpunan yg diadakan secara aman tanpa ada kekacauan.Cuma seperti yg belaku pada perhimpunan -perhimpunan sebelum ini,ada pihak lain sengaja mencetuskan huru hara sampai ada yg terkorban.demokrasi bersuara di negara ini telah di lacurkan oleh kerajaan persekutuan.

Maklumat mengenai HKR di hebahkan dari internet dan media-media bukan dari media pro UMNO BN kerana media pro mereka ini tidak akan menghebahkan maklumat mengenai HKR bahkan akan mengatakan perhimpunan anjuran pembangkang gagal dan huru hara..tak caye tengok ler nanti....


Kali ini suara jutaan rakyat akan didengari,zaman kebangkitan rakyat sudah bermula..Perubahan akan belaku........jom berubah.