Sabtu, 4 Februari 2012

SIAPA SELEPAS ABDUL HADI AWANG?

Oleh Jurtera Muda
Apabila ada ura-ura Presiden PAS sekarang mahu mengurangkan peranan beliau dalam PAS dengan tidak bertanding di DUN atau Parlimen atau bertanding satu kerusi saja, orang-orang politik khasnya ahli-ahli PAS yang peka dengan kepimpinan parti,  terus membayangkan, SIAPA PENGGANTI PRESIDEN.
Begitu juga apabila Nik Abdul Aziz selalu sakit dan orang banyak memperkatakan pengunduran beliau, lantas ahli-ahli PAS terus tertanya-tanya, siapa pengganti beliau?

Adakah salah membincangkan siapakah pengganti ketua sesuatu organisasi? Atau ahli-ahli PAS sentiasa tertutup minda dan media mereka daripada membicangkan kepimpinan parti?

Selalunya pengganti ketua sesebuah pertubuhan itu akan disandang oleh timbalannya kerana timbalannya ini telah banyak mewarisi dan menerima tunjuk ajar daripada bossnya. Orang akan melihat karisma timbalannya. Orang akan melihat kelakuan dan penerimaan menyeluruh timbalannya. Orang akan melihat sejauh mana masyarakat antarabangsa (khususnya parti yang sehaluan) menghurmati timbalannya.

Kita percaya, ahli PAS sangat menyayangi Presiden mereka sekarang ini. Presiden sekarang inilah ynag telah mentarbiyyah mereka. Presiden sekarang inilah yang telah menerima berbagai kerenah dan mehnah politik. Presiden yang sekarng inilah yang menjadi sasaran UMNO dan medianya. Presiden sekarang inilah yang telah menyertai  semua demontrasi besar bersama-sama pimpinan PR yang lain.

Apabila Presiden PAS menyuarakan tidak mahu bertanding dalam pilihanraya, itu tidaklah mengejutkan ahli-ahli PAS yang prihatin. Sebelum ini pun, Ustaz Abdul Hadi pernah menyuarakan bahawa tidak ada makna nya kita menang kalau Islam tidak ditegakkan. Beliau juga pernah menegaskan, kita rela kalah kalau Islam yang kita ketengahkan dan cuba dilaksanakan itu tidak diterima oleh rakyat. Ternyata Ustaz Abdul Hadi sedia mengurbankan dirinya untuk kepentingan Islam.

Yang gelisah dan gelabah dengan kenyataan Presiden ialah mereka yang merasakan agenda mereka belum lagi tercapai. Mereka bukan mahu mendaulatkan Islam tetapi mereka mahu memperalatkan PAS untuk idealisma mereka.

UMNO telah menggunakan alim ulamak dalam memerdekakan Tanah Melayu, apabila Tanah Melayu merdeka, alim ulamak tadi ditinggalkan ditepi jalan, lansung tidak dihiraukan pandangan mereka. Ulamak-ulamak digunakan untuk kepentingan mereka tapi buka untuk mendaulatkan Islam. UMNO pernah menggunaka isu perpaduan Islam dalam menangani peristiwa 13 Mei, mendorong PAS menyertai Perikatan yang terdiri daripada UMNO, MCA, MIC dan kemudian menjadi Barisan Nasional dengan disertai bersama oleh GERAKAN dan parti-parti di Sabah dan Serawak. Setelah UMNO kuat semula, PAS ditendang daripada BN malah kerajaan Negeri Kelantan yang dikuasai PAS selama 20 tahun dirampas oleh BN. Diwaktu inilah berkumandang daripada ahli-ahli PAS, mahukan PAS berubah kepada kepimpinan ulamak. Diantara pemimpin yang ditonjolkan ialah Ustaz Fadhil Mohd Nor dan Ustaz Abdul Hadi Awang.

Mutaakhir ini pula PAS telah bersetuju untuk mengadakan tahaluf siasi. Tahaluf siasi bermakna PAS mengadakan kerjasama dengan parti-parti lain bagi mendaulatkan Islam, dalam perkara-perkara yang dibenarkan oleh syarak. Maka terjadilah kerjasama antara PAS, PKR dan DAP yang dinamakan Pakatan Rakyat. Siapakah yang dominan dalam pakatan ini bukanlah yang menjadi persoalannya. Yang menjadi persoalannya yang sebenar ialah, apakah persediaan dan aturgalur strategi PAS dalam memastikan Islam itu dapat didaulatkan? Ini sudah tentulah memerlukan pimpinan yang berwibawa, yang mampu mengketengahkan idea-idea Islam yang boleh diterima semua pihak dalam Pakatan. Pimpinan yang mengelilingi Preiden PAS mestilah pimpinan yang dapat menyumbang idea bagi membantu atau mewakili presiden dalam segala peracangan,  perbincangan dan tindakan yang bersesuaian dengan syariat Islam itu sendiri...

Dalam hal inilah penulis percaya, Presiden PAS mahu melontarkan idea kepada ahli-ahli agar pemilihan pimpinan akan datang adalah satu perkara penting yang patut difikirkan secara serius oleh perwakilan, terutama jawatan nombor satu hingga jawatan nombor lima dalam kepimpinan parti. Jadi siapakah yang akan menggalas amanah Presiden PAS selepas Ust. Abd. Hadi Awang? Atau ada team yang telah melobi dan berkempen secara senyap bagi menjatuhkan Ust. Abd. Hadi Awang? Atau apakah ahli-ahli PAS terlalu takut menyuarakan pandangan mereka demi kebaikan parti?

Penulis percaya hingga pilihanraya ke 13 ini, ahli-ahli PAS masih lagi memendamkan apa yang terbuku dihati mereka. Keputusan pilihanraya ke 13 adalah amat penting bagi PAS. Adalah dijangkakan PAS akan mengalami perubahan drastik dalam kepimpinannya, jika keputusan pilihanraya ke 13 berkeadan nagetif......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan