Rabu, 12 Oktober 2011

UMNO PARIT KEHILANGAN ARAH

Tindakan-tindakan UMNO Parit sejak akhir-akhir ini menampakkan mereka kehilangan fokus dalam membela rakyat. Mereka tidak ada pelan tindakan yang jitu bagi menunjukkan kepada rakyat apakah yang mereka telah dan akan buat dari segi pembagunannya, dari segi penyusunan masyarakatnya, infrasrtuktur yang mahu dibina, bagaimanakah pojek yang boleh membawa pelancung, bagaimanakah ekonomi masyarakat Parit mahu digerakkan??
Tidak ada kedengaran dari mulut pemimpin-pemimpin UMNO samada tempatan atau pun pak menteri-pak mentri mereka. Kenapa Pekan Bota Kanan terus malap apabila sampai jam 6.00 petang? Pekan Bota Kanan adalah pekan yang lebih tua daripada pekan AirTawar, tetapi kemajuan di Air Tawar begitu pesat pembangunannya, sehinggakan penduduk Bota berduyu-duyun mengunjungi Air Tawar bagi urusan peribadi dan urusniaga mereka.
Begitu juga Pekan Lambor Kanan atau Lambor Kiri. Cuba lihat  pula Pekan Teluk Bakong, hidup segan mati takmahu. Apakah yag dibuat oleh pemimpin-pemimpin UMNO? Apakah mereka tidak mempunyai ahli fikir, ahli koperat atau tidak ada sebarang citi-cita bagi memajukan atau menyediakan rancangan-rancangan yang akan di kemukakan kepada kerajaan negeri atau pusat? Atau mereka cuma berpoya-poya menambahkan pendapatan dan kekayaan?
Bila kita merayau ke hulu pula, lihatlah pekan Layang-Layang Kanan dan Kiri, Pekan Parit dan Pekan Tanjung Belanja. Pekan-pekan ini adalah pekan-pekan yang dah nak runtuh. Misalnya Pekan Layang-Layang Kiri dan Pekan Layang-Layang Kanan. Dua puluh tahun  yang lampau, pekan ini ada mempunyai dua deret kedai, tetapi sekarang, kedainya dah runtuh, cuma ada stu dua kedai yang terpisah-pisah. Apatah lagi kedai di Tanjung Belanja, satu lagi pekan yang cukup popular di zaman Inggeris. Bila UMNO memerintah, pekan ini pun terbiar, tiada aktiviti ekonomi malah tidak ada ransangan ekonomi lansung.
Pimpinan UMNO Parit hanya berbangga dengan kemajuan pesat di Seri Iskandar. Idea untuk memajukan Seri Iskandar tercetus daripada Sultan Idris yang memerintah Perak ketika itu. Baginda mahu Seri Iskandar merupakan pusat kegiatan ekonomi orang-orang Melayu sepenuhnya. Tapi apa yang berlaku sejak Dr. Zamry merampas kerajaan Perak daripada Pakatan Rakyat. Dua buah gedung perniagaan sedang dibina di Seri Iskandar iaitu TESCO dan Billion. Dibina juga panggong wayang pula.,..... bersambong ke part 2....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan