Rabu, 12 Oktober 2011

UMNO PARIT KEHILANGAN ARAH - bah. 2

Moto bagi Seri Iskandar ialah “Bandar ilmu”. Di Bandar ini terdapat dua buah university, UiTM dan Universiti Teknologi Patronas. Sebelum ini  sebuah lagi Universiti, USM telah dipindahkan ke Parit Buntar. Di Bandar ini juga dijadikan pusat pentadbiran Perak Tengah yang sebelum ini bertempat di Pekan Parit. Terdapat empat buah bank dan beberapa buah kolej.


Walaupun begitu, tumpuan penduduk di kawasaan Bota lebih banyak tertumpu ke Pekan Ayer Tawar dan Sitiawan.


Soalnya ialah peranan ketua-ketua UMNO yang menguasai Parlimen Parit dan DUN Bota dan Belanja. Apakah tidak ada perancangan bagi meningkatkan taraf ekonomi dan pembangunan insan di Kawasan Parit ini.  


Apa yang kita dapati ialah usaha UMNO telah Berjaya menarik kilang Getah MARDEC ke Bota Kanan, dimana ianya telah mencemarkan udara kawasaan berhampiran hingga baunya sampai ke Bota Kiiri dan Kg. Kuchai. Inilah usaha terbaik ketua-ketua UMNO Parit, walau pun ianya mendapat bantahan penduduk sekitar.

Begitu juga beberapa buah chelat yang dibina di Pusat Pembiakan Tuntung dan juga di Keliling Stadium Bakri Rais, telah reput dimakan anai-anai. Ini adalah kerana tidak adanya satu kajian bagi usaha-usaha memajukan Kawasan Parit.

Apa yang lebih malang lagi ialah pembinaan jambatan kayu merentasi Sungai Perak dari Lambor Kiri ke Lambor Kanan, telah dihanytkan oleh arus sungai Perak di musim tengkuh. Bukankah pembangunan yang tidak terancang ini, mergikan wang rakyat? Ini adalah projek umpan pilihanraya olehpemimpin-pemimpiin UMNO!!! Masa dan wang telah dihabiskan dalam usaha yang sia-sia!!!!
Oleh itu usaha-usaha Pakatan Rakyat bagi memenangi hati pengundi di Kawasan Parit adalah merupakan usaha-usaha bagi pembangunan bersepadu dan lebih jitu di Kawasan Parit ini dimana penduduknya sembilan puluh lapan peratus terdiri dari orang Melayu. Harapan penduduk Parit kepada pemimpin UMNO yang telah diberikan mandate selama 54 tahu, nampaknya amat mengecewakan mereka. Apa yang diusahakan oleh pemimpin-pemimpin UMNO Parit ialah harapan-harapan dan terus dalam menyebbarkan fitnah terhadap pemimpin Melayu juga.

Mereka membawa Ezam Mohd Nor menghentam Anwar, membawa Tan Seri Aziz Shamsuddin ke Dewan Sekolah Menengah Bota Kanan untuk menghentam Anwar, bukan cuba membawa kebijaksanaan poitiik dan kewarasan fikiran kepada penduduk Parit. Bahkan tidak ada lansng bagi mereka untuk membawa kepada pengembangan Islam melalui sekolah-sekolah atau kolej yang berteraskan Islam tulin, ceramah-ceramah dan pengajian-pengajian Islam tulin berdasarkan al Quraan dan Assunnah.

Sekolah-sekolah Rendah Islam, Tadika-tadika Islam, Mahaad Tahfiz, semuanya diusahakan oleh rakyat tempatan tanpa dapat bantuan dan dorongan daripada ketua-ketua UMNO.

Jadi apakah perjuangan UMNO Parit tidak boleh dikatakan telah kehilangan arah dan telah tersasar daripada matlamat penubuhan UMNO itu sendiri???

Semasa PR memerintah Perak, satu perancangan telah diusahakan oleh pemimpin-pemimpin PR ketika itu. Kajian telah dilakukan bagi membangunkan semula Pekan Tanjung Belanja dan Bota Kanan. Begitu juga kajian bagi memajukan pusat pelancungan disepanjang Sungai Perak yang permai itu. Ianya sudah tentu lah memerlukan sokongan kerajaan Pusat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan